Al meer dan 500 jaar zijn zeevaarders op zoek naar een kortere zeeroute naar Azië. Eén mogelijkheid die vele malen onderzocht is, is de noordwestelijke doorvaart boven Canada langs. Vele ontdekkingsreizigers hebben deze route tevergeefs geprobeerd te vinden. Maar door het veranderende klimaat is deze doorgang nu eindelijk bevaarbaar.

Ontdekkingsreizen

Oude kaarten, zoals die van Gerardus Mercator uit 1595, toonden duidelijk dat er een doorvaart langs de Noordpool mogelijk moest zijn. Vooral aan het eind van de zestiende en het begin van de zeventiende eeuw werden diverse expedities uitgestuurd om deze kortere route naar het Verre Oosten te vinden.

Kaart
Kaart van de Noordpool, door Gerardus Mercator (1595)

De bekendste van hen was ongetwijfeld Henry Hudson. De noordwestelijke doorvaart vond hij niet, maar hij ontdekte wel de Hudsonbaai. James Cook probeerde het vanaf de kant van de Grote Oceaan, maar ook hij slaagde er niet in om een doorvaart te vinden. Het was uiteindelijk de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen die in 1903-1906 als eerste daadwerkelijk de Noordwestelijke Doorvaart bevoer. Als commerciële route was deze route niet aantrekkelijk, aangezien de route vrijwel altijd dichtgevroren was.

Opwarming

In september 2007 meldde de Europese ruimtevaartorganisatie ESA op grond van satellietverkenningen dat de ijsbedekking, die de voorgaande jaren al merkbaar verminderd was, nu dermate extreem bleek te zijn geslonken dat de gehele Noordwestelijke Doorvaart voor het eerst sinds het begin van de regelmatige waarnemingen “volledig bevaarbaar” was geworden. Routes van Europa naar het Verre Oosten kunnen langs deze doorvaart met zo’n 4.000 km kunnen worden bekort – een aanzienlijke winst ten opzichte van de reis via het Panamakanaal.

Meer informatie

Noordwestelijke doorvaart naar Azië eindelijk bevaarbaar
Getagd op:                         

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *