In 2023 verscheen bij uitgeverij Koninklijke Brill te Leiden een wetenschappelijke studie over kaarten op legpuzzels en andere spelen: Playing with Maps: Cartographic Games in Western Culture. Lees omschrijving van het boek door Brill, gevolgd door commentaar van Geert Bekkering (lid van onze Studiekring Historische Cartografie) over zijn deelname aan het boek en dit onderzoek.
Series: Brill Research Perspectives in Humanities and Social Sciences – Brill Research Perspectives in Map History.
Authors: Adrian Seville, Thierry Depaulis, and Geert H. Bekkering
This is the first serious book wholly devoted to games based on maps. The authors are experts in their respective fields: board games, playing cards and dissected puzzles. They bring an informed historical approach to the development and diffusion of these games up to about the beginning of the twentieth century, including games from Western Europe and America in all their intriguing variety. This book is an essential reference source for those wishing to research this neglected area, while those new to the field will be pleasantly surprised at the interesting and unusual maps that these games exploit
Copyright 2023 by Adrian Seville, Thierry Depaulis and Geert H. Bekkering. Published by Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands
155 p.
ISBN 978-90-04-54406-2 (paperback)
€ 76,30, excl. verzendkosten
ISBN 978-90-04-68114-9 (e-book)
€76.30
Bekijk het boek op de website van Brill Uitgevers:
Cartographic Games in Western Culture
Biographical Note
Adrian Seville, Ph.D. (1972), University of Edinburgh, is an Emeritus Professor of City, University of London. His publications on the history
of printed board games include The Cultural Legacy of the Royal Game of the Goose(Amsterdam University Press, 2019).
Thierry Depaulis is an independent historian specializing in the history of mind games (card, board, dice and table games). He is the author of
many publications – journal articles, books, exhibition catalogues, etc., mainly in French and English, on card games, tarot, playing cards, and
board games.
Geert Bekkering, Drs. Biology (1974), University of Utrecht, is a retired teacher. His publications on the history of jigsaw puzzles in the
Netherlands (1988) and Germany (2004) accompanied major exhibitions.
Geert Bekkering vertelt over zijn deelname aan het boek en onderzoek
Met veel plezier heb ik afgelopen jaar gewerkt aan dat hoofdstuk in het boek. Hoewel, …, het moest allemaal wetenschappelijk verantwoord zijn, met referenties en links en zo, dus de smeuïgheid is verloren gegaan. In elk geval heb ik nu wetenschappelijk bewijs geleverd, dat geografische (leg)puzzels NIET in 1760 zijn uitgevonden door John Spilsbury in Londen. Ik heb een referentie uit 1725 in een Duits boek over pedagogiek van het aardrijkskundeonderwijs en welke kaarten daar wel en niet geschikt voor zijn.
Er zijn bij de opvoeding van jongetjes (sorry, geen meisjes) in de hogere standen en in handel en scheepvaart, vanaf 1700, verknipte en verzaagde landkaarten gebruikt. In de pedagogiek van de Verlichting moest niet meer alles uit het hoofd worden geleerd, maar moest je ook je andere zintuigen gebruiken, oog-hand-coördinatie, vormen voelen en zien; en je moest vooral meteen wat leren over het stukje land dat je in je vingers had. De Engelse en Spaanse kroonprinsen hebben aantoonbaar les gehad met geografische puzzels.
Overigens waren speelkaarten met stukjes landkaart al veel eerder in het aardrijkskundeonderwijs in gebruik. En ook ganzenbord-achtige spellen als een “reis door Europa” zijn ouder dan de aardrijkskundige legpuzzels. Aan die onderwerpen is een hoofdstuk in het boek gewijd door resp. Thierry Depaulis en Andrian Seville.
In de 18e eeuw waren nieuwe ontdekkingen van stukken Amerika de aanleiding voor nieuwe puzzels, in de 19e eeuw waren het de geopolitieke omwentelingen als het Congres van Wenen.
Tot ca 1850 bleven geografische legpuzzels in Europa en Amerika in de mode. Geleidelijk namen ‘gewone’ legpuzzels het stokje over.
Pestallozzi, Montessori en andere ‘vernieuwers’ zorgen rond 1900 weer voor een toename die nu vrij constant op scholen bleef.
Bron: Website uitgeverij Brill en email van Geert Bekkering, waarvoor hartelijk dank!